Nog twee dagen en dan begint de grote vakantie. We tellen af …
We zijn allemaal aan verlof toe. De zonen lijken oververmoeid, geprikkeld en hebben behoefte aan rust. Elke dag krijgen we hier wel een paar huilbuien te verwerken (of ligt dat aan de nieuwe trampoline in de tuin?) Mama is ook aan vakantie toe, maar haar geduld wordt pas beloond eind juli en ze zal het moeten stellen met slechts twee weken in plaats van de volle twee maand van de zonen. Ondertussen houdt ze zich bezig met werken, het zoeken naar leuke vakantie activiteiten en -het moeilijkst van al- een overzichtelijke vakantieplanning voor de zonen: sportweken, grootouders, logo- en kine-uren, ..
De bedankjes zijn ondertussen bijna allemaal aan de juffen uitgedeeld.
De rapporten zijn ook binnen en we mogen fier zijn. Prachtige cijfers en vooral lovende commentaren. Dat taal hier niet onze sterkste kant is, daar liggen we nog maar een beetje van wakker. Die taalproblemen worden ruimschoots gecompenseerd door een stevige rekenknobbel en een heel brede algemene kennis. En onze jongste, die wist de juf te charmeren met zijn tekentalent!
Dat minister Smet zo nodig op dit moment nog eens commentaar moet geven op het luxeverzuim zoals hij dat noemt, daar denk ik het mijne over. Net zoals over het alternatief lessenrooster voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Wedden dat hij geen kinderen heeft met leerproblemen? Ik heb hier een zoon die ernaar snakt om binnen een jaar eindelijk iets gaan te doen wat hem ligt, waar hij kan bijleren in zijn interessegebieden en waar hij nieuwe -gelijkgezinde- vrienden maakt. Of dat nu ASO of TSO of misschien wel BSO is, daar lig ik niet wakker van. Hem nog eens twee jaar in een ‘algemeen vormend’ hokje steken, dat zou pas de doodsteek zijn.
Misschien moet eens bekeken worden waar het watervalprobleem in het onderwijs vandaan komt? Druk van ouders? Te weinig kennis over de kunde en interessegebieden van de kinderen? Te weinig begeleiding bij de keuze van een secundaire school en studierichting? En is het niet nodig het technisch onderwijs uit het verdomhoekje te halen? Is beroepsonderwijs niet te vaak een vergaarbak van jongeren die er verzeild raakten omdat ze in de andere richtingen die ze al ‘probeerden’ niet meekonden met hier en daar iemand die wel bewust koos voor die richting.
Ik heb met plezier 6 jaar het blokbeest uitgehangen in een Latijn-Wiskunde richting, maar zowel de school als de studierichting waren volledig MIJN keuze. Misschien moet ik dit artikel er nog eens op nalezen en vergelijken waar de pers een eigen interpretatie toevoegde aan het verhaal.
Maar nu … vakantie (of toch bijna)! Zondag staat in ieder geval deze film op het programma (het verslag komt nog). De ideale start van een “relaxte” zomer (hoop ik alvast)!
3 zegjes gedaan op De laatste loodjes …