Eindelijk onze zomervakantie is geboekt. Roompot Kijkduinpark here we come. Jippie! Voor een uitgebreid accomodatieverslag, gelieve begin augustus hier nog een keertje te komen kijken.
Online vakantie boeken, ‘t is toch een hele ervaring (en dan komt m’n stokpaardje genaamd “usability” naar boven). Absolute topper is toch de Landal-bestelprocedure, voorbeeld van usability. Elke andere is een ontgoocheling vergeleken met voorgaande. En ook al hebben ze bij Roompot hun site vernieuwd, toch zorgt hun zoek- en bestelprocedure voor de nodig frustratie. Als ik zoek naar een verblijf voor een welbepaalde datum, dat wil ik aan het eind van de rit geen foutmelding krijgen dat het gekozen verblijf niet beschikbaar is voor de eerst gekozen periode. En een melding als: Er is een fout opgetreden: Wijzig datum en/of samenstelling zegt me nog niet wat er is fout gelopen? Is die periode volzet (hoewel ik eerder dacht dat ik een andere foutmelding kreeg). Het is zoeken naar een duidelijk call-to-action. Waar the f*ck is nu toch die bestelknop. Eerst klikken op de prijs van de gewenste datum (hoewel ik die eerder toch nog al een keertje koos, niet?) en jawel, de bestelprocedure wordt eindelijk opgestart. Wie zoekt die vindt.
Ik dacht dat één van de basic regels altijd al geweest is: kijk naar de concurrentie, zie waar ze goed in zijn en zorg ervoor dat je het zelf nog een tikkeltje beter doet. Blijkbaar wordt deze regel niet altijd gehanteerd, maar zoals gewoonlijk zijn er tal van andere factoren die een rol spelen. Budget is waarschijn de meest doorslaggevende van allemaal.